二十五年前的今日,歷歷在目,當日相當悲憤,就像其他香港人一樣,翌日就去大遊行。這些過程,過去我一些文章已經講過,不再重複。
今年的遊行,從電視上看到,似乎人數較少。但相信今晚出席的人數,應該不會太少,畢竟這是一件大是大非的問題,想悼念的,自自然然就會出席,不想悼念的,就不會出現,至於在集會旁邊搞搞震的建制激進團體,老毛話齋,小爬蟲而已,唔使花時間應對。
二十五年後的今日,無論是甚麼派別,無論在甚麼地方,無論人在哪裡,只要想悼念,就無需一定要去維園,我素來覺得,悼念可以是非常公開的事情,也可以是非常私人的事情,十幾年來,我無去維園,因為個人唔係好喜歡及接受集體悼念這回事。在家裡,關了燈,點起蠟燭,非常私人,也好私隱,追思為民主犧牲的義士,相信效果也一樣。
只是,現在六四的討論,要平反六四,「平反」暗示響現政權底下作出呢個政治舉措 ,以依家政權之操作,已經唔可能,亦唔真實。所以,響二十五年的今日,可以思考番當年呢件慘案,點樣深入各階層,以及如何同日後香港民主運動連結之方向。
回看過往香港政治發展,六四係一個分水嶺。之前好多人覺得,政治係上層人士的事情,唔關我事,未來97年之後嘅政治唔係好關心。有人選擇移民,甚至已經移緊民。六四之後,願意走嘅會走得好快,唔願意或冇能力走嘅,就會留低響度,亦會開始思考,究竟香港點樣走落去。既然聯合聲明已經簽咗,要改變香港之國際地位已經不可能,香港政治該往何處去呢?於是,部分(都唔係全部,至少醒咗好多人)慢慢關心政治起來,關心香港自身的前途。
亦因為咁,就奠下咗往後選舉發展之基礎。換句話說。痛心疾首之後,就會沉澱再發展,呢個過程值得思考,需要再一步探討一下,睇睇呢個中國因素點樣推動香港之本土民主運動。呢個部分,過往書寫得多嘅,就係民主派大老之心路歷程。但實際上,值得書寫嘅唔係呢班大老,而係一般平民老百姓,佢地之故事又點樣呢?
香港講政治,好多時候只係集中講班政界大老,而唔係講老百姓。當然,講大老故事,讀者觀眾群會多啲,權威性多啲,但政治動員,市民才是主角,而唔單只係大老。坦白講,用功利之角度,單係六四之後的政治紅利,泛民依家仍然用緊,都係時候將主角畀番市民,係未?
至於團結云云,唔好再自欺欺人啦!講政改就四分五裂,講六四就團結一致,乜做人可以咁樣體腦分裂咩?政治最緊要係多元兼互相尊重,而唔係指責對手又叫乜嘢大家冇分裂之本錢。每次聽到泛民大老講完團結,轉頭又響政改方案互插鬆踭,真係火都嚟!







